Wydział Oświaty, Kultury i Sportu (OKiS)
Wydział Oświaty, Kultury i Sportu
Kierownik Wydziału Ewa Świderska
Do zadań wydziału w zakresie oświaty należy realizacja zadań gminy wynikających z ustaw, a w szczególności:
- prowadzenie spraw w zakresie tworzenia, przekształcania, likwidacji i łączenia w zespół publicznego żłobka, przedszkoli, szkół i placówek oświatowych;
- ustalenia sieci publicznych szkół podstawowych oraz granic ich obwodów;
- ustalenia sieci publicznych przedszkoli oraz wysokości opłat w nich obowiązujących;
- ustalenia wysokości opłat obowiązujących w żłobku;
- opracowanie założeń do arkuszy organizacji szkół i przedszkoli podległych gminie;
- prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem arkuszy organizacji przedszkoli, szkół i placówek oświatowych i zmian w ich organizacji;
- przygotowanie i obsługa kancelaryjna konkursów na dyrektorów podległych jedno-stek oświatowych;
- prowadzenie postępowania egzaminacyjnego w sprawie awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego;
- prowadzenie spraw dotacji dla placówek oświatowych, prowadzonych przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne:
a) naliczanie dotacji oświatowych na podstawie kwot przewidzianych w ustalonej kwo-cie potrzeb oświatowych oraz dotacji na podstawie wydatków dla niepublicznych placówek oświatowych, dokonywanie stosownych aktualizacji,
b) przeprowadzanie kontroli w placówkach niepublicznych w zakresie wykorzystania przyznanej dotacji,
c) rozliczanie kosztów wychowania przedszkolnego między gminami; - prowadzenie ewidencji niepublicznych placówek oświatowych;
- prowadzenie spraw związanych z przyznaniem dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników zamieszkałych na terenie gminy Dębno;
- współpraca z Kuratorem Oświaty w sprawach oceny pracy dydaktyczno-wychowawczej, nadzoru pedagogicznego oraz powoływania dyrektorów jednostek;
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie realizowanych zadań w placówkach oświatowych;
- współpraca z Hufcem Pracy i Regionalną Placówką Opiekuńczo-Wychowawczą w Dębnie;
- prowadzenie teczek akt osobowych dyrektorów szkół i przedszkoli;
- kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
- prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych na terenie gminy Dębno;
- prowadzenie rejestru placówek wsparcia dziennego działających na terenie gminy Dębno, wydawanie zezwoleń, sprawowanie kontroli nad placówką;
- analizowanie i weryfikowanie danych dotyczących przyznawanej kwoty potrzeb oświatowych;
- opracowywanie i składanie wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyznanie dodatkowych środków z rezerwy oświatowej;
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i realizacją stypendiów (za wyniki w nauce, sportowe, artystyczne), zasiłków szkolnych i nagród artystycznych;
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Burmistrza w sprawach działalności żłobka, przedszkoli oraz szkół ;
- prowadzenie kontroli w żłobku, szkołach i placówkach w zakresie obejmującym realizację zadań kompetencyjnie należących do organu prowadzącego;
- organizowanie dowozów uczniów do szkół i bieżący nadzór nad jego realizacją;
- organizacja dowozu dzieci niepełnosprawnych do przedszkoli i szkół oraz zwrot kosztów dowozu rodzicom i opiekunom prawnym dzieci niepełnosprawnych do szkół i ośrodków;
- prowadzenie i koordynacja baz danych w ramach Systemu Informacji Oświatowej oraz obowiązującej sprawozdawczości;
- opiniowanie powołania wicedyrektorów placówek oświatowych;
- analiza i prognozowanie potrzeb placówek oświatowych oraz żłobka w zakresie inwestycji modernizacji, remontów i wyposażenia;
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Burmistrza dyrektorom szkół;
- sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za dany rok szkolny;
- realizowanie programów rządowych i dotacji kierowanych do placówek oświato-wych i opiekuńczych;
- prowadzenie w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych czynności z zakresu prawa pracy;
- koordynowanie funkcjonowania i sprawowanie nadzoru nad działalnością przedszkoli, szkół, żłobka i placówek oświatowych w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, organizacyjnych, administracyjnych i prawnych;
- koordynowanie działań związanych z kształceniem specjalnym uczniów, cudzoziemców oraz pomoc uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej;
- monitorowanie i koordynowanie postępowania rekrutacyjnego do żłobka, przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
Do zadań wydziału w zakresie kultury i sportu należy: realizacja zadań gminy wynikających z ustaw w zakresie kultury i sportu, a w szczególności:
- nadzór administracyjny nad działalnością Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz współ-praca w zakresie upowszechniania sportu,
- wykonywanie zadań organizatora w odniesieniu do gminnych instytucji kultury:
a) Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Dębnie wraz z filiami,
b) Dębnowskiego Ośrodka Kultury,
- załatwianie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania Ośrodka Sportu i Rekre-acji, Dębnowskiego Ośrodka Kultury oraz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Dębnie,
- współdziałanie z instytucjami oraz z organizacjami pozarządowymi w zakresie upowszechniania kultury oraz tworzenia i realizacji planów rozwoju kultury w gminie;
- współdziałanie z Gminną Radą Kultury, Gminną Radą Sportu;
- opiniowanie projektów statutów gminnych instytucji kultury;
- prowadzenie rejestru gminnych instytucji kultury;
- współudział w organizacji uroczystości i imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych;
- współdziałanie z organizacjami i instytucjami sportowymi o zasięgu ponadgminnym;
- współdziałanie w zakresie organizacji szkolnego współzawodnictwa sportowego oraz opracowywanie kalendarza imprez kulturalnych, sportowych;
- prowadzenie spraw finansowych związanych z działalnością kulturalną sołectw;
- współpraca z Radami Sołeckimi w zakresie korzystania ze świetlic wiejskich - przygotowanie projektów umów na wynajem;
- opracowywanie budżetu w zakresie utrzymania świetlic wiejskich oraz koordyno-wanie ich remontów oraz pozostałych spraw związanych z ich funkcjonowaniem;
- opracowywanie treści umów, zleceń dokumentów w zakresie spraw wydziału;
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem terenów sportowych i rekreacyjnych nieprzekazanych innym podmiotom;
- prowadzenie działań na rzecz organizowania lokalnej turystyki, w tym:
a) współpraca z Polską Organizacją Turystyczną i Zachodniopomorską Regionalną Organizacją Turystyczną w zakresie tworzenia i funkcjonowania Lokalnej Organizacji Turystycznej,
b) koordynowanie spraw związanych z wykorzystaniem turystycznych obiektów zabytkowych, szlaków turystycznych, rowerowych, pieszych nordic walking; - przygotowywanie zamówień na usługi transportowe uczniów w zakresie rywalizacji sportowej;
- przeprowadzanie okresowej kontroli stanu technicznego placów zabaw, boisk na terenach placówek oświatowych, świetlic wiejskich i plaży miejskiej;
- organizacja prac społecznych przez małoletnich wskazanych przez sąd.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Arkadiusz Mazepa Data wytworzenia:
11 maj 2004
Osoba dodająca informacje
Arkadiusz Mazepa Data publikacji:
11 maj 2004, godz. 11:08
Osoba aktualizująca informacje
Emilia Jenda Data aktualizacji:
11 mar 2025, godz. 11:17