Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska (GNiOS)
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska
Kierownik Wydziału Sebastian Dąbski
Do zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska należy opracowanie planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości, prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gminnym zasobem nieruchomości, prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem w drodze przetargowej i bezprzetargowej nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości oraz spraw z zakresu geodezji i kartografii, a w szczególności:
- przekazanie gruntów w:
a) użytkowanie wieczyste,
b) zarząd i użytkowanie,
c) w dzierżawę na cele handlowe, tereny zielone, pod uprawy, parkingi, cele budowlane, dzierżawę obiektów i garaży przy budynku Urzędu, w tym koordynacja działań z zakresie istotnych warunków umowy,
d) użyczenie,
e) dzierżawa innych gruntów; - aktualizacja opłat oraz prowadzenie spraw związanych z opłatami rocznymi za użytkowanie wieczyste i aktualizacja opłat przekształceniowych, trwały zarząd oraz użyt-kowanie gruntów gminnych;
- sprzedaż działek lub ich części niezbędnych dla poprawienia warunków zagospo-darowania nieruchomości przyległych;
- przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, udzielanie bonifikat, wydawanie zaświadczeń;
- waloryzacja opłat – rat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- sprzedaż prawa własności na rzecz użytkowników wieczystych;
- ustalanie obowiązków opłat za niezagospodarowanie nieruchomości w oznaczonym terminie;
- ustalanie wysokości opłaty adiacenckiej z tytułu: wzrostu lub spadku wartości nieruchomości na skutek jej podziału, scalenia i podziału lub wybudowania urządzeń infra-struktury technicznej;
- analiza i sprawozdawczość w zakresie gminnego zasobu nieruchomości;
- prowadzenie rejestru mienia komunalnego, sporządzanie planów dochodów i wydatków z zakresu gospodarowania nieruchomościami na każdy rok budżetowy;
- prowadzenie ewidencji sprzedanych nieruchomości;
- prowadzenie ewidencji nabytych lub przejętych nieruchomości na własność gminy;
- ustalenie warunków umowy na wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego - aportem nieruchomości do spółek gminnych;
- regulacja stanów prawnych nieruchomości, w tym składanie wniosków do Sądu Rejonowego w Myśliborzu o dokonywanie zmian w księgach wieczystych w zakresie obrotu nieruchomościami gminnymi;
- sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych, domów jednorodzinnych oraz garaży wraz ze sprzedażą lub oddaniem gruntów w użytkowanie wieczyste na rzecz najemców;
- prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją zasobów lokalowych i współpraca z właściwymi jednostkami Gminy w zakresie regulacji ich stanów prawnych;
- prowadzenie akt gospodarstw rolnych w Gminie, wydawanie zaświadczeń w oparciu o prowadzoną dokumentację gospodarstw rolnych;
- potwierdzanie zawartych umów na dzierżawę gruntów rolnych;
- kontrole w zakresie zagospodarowania i korzystania z gruntów gminnych;
- przygotowanie i prowadzenie postępowań dotyczących przetargów i zamówień publicznych na wyceny nieruchomości, inwentaryzacje budynków, opracowania geodezyjne;
- realizacja roszczeń o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i nieodpłatne przeniesienie prawa własności garaży i pawilonów;
- realizacja roszczeń o nabycie gruntów w celu spełnienia wymogów działki budowlanej przez wspólnoty mieszkaniowe,
- przygotowanie terenów do sprzedaży:
a) weryfikacja stanu prawnego nieruchomości,
b) zlecenie przeprowadzenia stosownych ekspertyz biegłym,
c) zlecanie wykonania wycen nieruchomości,
d) zlecanie wykonania świadectw charakterystyki energetycznej do sprzedaży lokali, budynków,
e) pozyskanie stosownych informacji dotyczących możliwości uzbrojenia terenu w media i ciągi komunikacyjne lub wnioskowanie do właściwych jednostek o przystąpienie do inwestycji w tym zakresie,
- oznaczenie obszaru sprzedawanych nieruchomości (okazanie geodezyjne);
- przygotowanie wymaganej przepisami prawa podstawowej dokumentacji dotyczącej zbycia nieruchomości;
- sprzedaż prawa własności lub oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste w trybie przetargowym i bezprzetargowym;
- wykonywanie ustawowego prawa pierwokupu;
- przekazywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego;
- przedłużanie ustalonych umową sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste terminów zabudowy sprzedanych nieruchomości lub zmiana formy zabezpieczenia kar umownych;
- opiniowanie innego rozporządzania nieruchomościami niż wynikające z zadań Wydziału;
- uwłaszczanie osób prawnych na nieruchomościach stanowiących własność Gminy, a będących w dotychczasowym zarządzie lub użytkowaniu;
- odszkodowania za grunty przejęte na własność gminy na podstawie decyzji zatwierdzających podział nieruchomości;
- wydawanie decyzji w sprawie oddania – przekazania nieruchomości w trwały zarząd komunalnym jednostkom organizacyjnym;
- wydawanie decyzji w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu lub użytkowania;
- wydawanie decyzji w sprawie ustalenia dodatkowej opłaty rocznej z tytułu niedotrzymania terminu zagospodarowania nieruchomości oddanej w trwały zarząd;
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej za trwały zarząd w związku ze zmianą sposobu korzystania z nieruchomości;
- przekazywanie na własność jednostkom nieruchomości będących w ich władaniu;
- prowadzenie procedury w zakresie zniesienia współwłasności nieruchomości;
- prowadzenie procedury, rozgraniczenia, scalania i podziału nieruchomości z urzędu lub na wniosek zainteresowanych właścicieli nieruchomości;
- wywłaszczanie gruntów na cele publiczne związane z zadaniami własnymi Gminy, w tym prowadzenie rokowań z właścicielami nieruchomości przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego;
- nabywanie nieruchomości do zasobu nieruchomości;
- zamiana gruntów;
- nazewnictwo miejscowości, ulic i placów;
- numeracja porządkowa nieruchomości;
- przeprowadzanie spisów rolnych;
- prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa;
- przeprowadzanie badań zmierzających do ustalenia ostatecznego szacunku plonów;
- współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami pozarządowymi w za-kresie realizacji zadań zmierzających do poprawy warunków socjalnobytowych mieszkańców wsi;
- współdziałanie ze służbą Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin, Ośrodkiem Do-radztwa Rolniczego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa;
- współpraca z zarządami ogrodów działkowych i zarządami Kół Pszczelarskich i Łowieckich;
- przekazywanie nieruchomości na rzecz rodzinnych ogrodów działkowych;
- współpraca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie działań zmierzają-cych do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego;
- opiniowanie spraw w zakresie rekultywacji gruntów rolnych i leśnych;
- prowadzenie spraw w sprawie zmiany powierzchni działek i klasyfikacji działek oraz zmian w ewidencji gruntów;
- zlecanie, odbiór i rozliczanie prac geodezyjnych;
- udział przy okazywaniu granic nieruchomości stanowiących własność gminy;
- aktualizacja akt nieruchomości nierolniczych;
- sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego;
- udostępnianie akt nieruchomości innym organom i instytucjom;
- zarządzanie gruntami leśnymi stanowiącymi własność Gminy;
- przygotowanie rocznych deklaracji na podatek od nieruchomości oraz leśny dla Gminy.
Wydział jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki w zakresie ochrony środowiska naturalnego, ochrony wód i gruntów oraz gospodarowania odpadami i utrzymania czystości i porządku, a w szczególności:
- Prowadzenie spraw w zakresie gospodarki odpadami:
1) prowadzenie nadzoru nad firmami posiadającymi wpis do Rejestru Działalności re-gulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych z terenu Gminy Dębno oraz zezwolenia na transport i odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, w tym prowadzenie ewidencji umów podmiotów z przedsiębiorcami posiadającymi zezwole-nie na odbiór odpadów;
2) prowadzenie spraw dotyczących miejsc składowania odpadów na ten cel nieprzeznaczonych;
3) prowadzenie ewidencji decyzji przesyłanych przez Starostwo Powiatowe i Urząd Wojewódzki dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i zanieczyszczeń wprowa-dzanych do powietrza przez zakłady pracy oraz decyzji zatwierdzających program go-spodarowania odpadami wydobywczymi;
4) nadzór nad właściwym utrzymaniem zrekultywowanego składowiska odpadów oraz prowadzenie corocznego monitoringu;
5) nadzór nad zlikwidowanym składowiskiem odpadów opakowaniowych po środkach ochrony roślin na mogilniku w Więcławiu;
6) prowadzenie całości spraw związanych z gospodarką odpadami komunalnymi na terenach zamieszkałych w szczególności:
a) opracowanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przetargu na świadcze-nie usług w zakresie odbioru lub odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych,
b) nadzór nad funkcjonowaniem odbioru i zagospodarowaniem odpadów komunal-nych,
c) nadzór nad funkcjonowaniem gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
d) przedłożenie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi,
e) sporządzanie rocznych sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, sporządzanie sprawozdań statystycznych,
f) prowadzenie dokumentacji dla potrzeb wymiaru i poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym (deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi),
g) współpraca i prowadzenie rozliczeń z RIPOKiem,
h) przygotowywanie uchwał w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dębno,
i) przygotowywanie uchwał w sprawie szczegółowego sposobu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
j) przygotowywanie uchwał w sprawie wyboru metody ustalania opłat za gospodaro-wanie odpadami komunalnymi oraz ustalania wysokości stawki opłaty,
k) przygotowywanie uchwał w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,
l) przygotowywanie uchwał w sprawie zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących odpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym,
ł) współdziałanie z CZG 12, uczestniczenie w posiedzeniach i realizacja zadań wyni-kających z uchwał Związku.
- Prowadzenie spraw w zakresie ochrony zwierząt, w tym w szczególności:
1) prowadzenie umów na wyłapywanie psów bezpańskich oraz ewidencji psów z terenu gminy;
2) wydawanie zezwoleń na wyłapywanie psów, prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa, prowadzenie spraw związanych z przeciwdziałaniem bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dębno;
3) wydawanie zezwoleń na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt oraz wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Dębno rasy uznawanej za agre-sywną.
- Prowadzenie spraw w zakresie ochrony środowiska, w tym w szczególności:
1) wydawanie decyzji w zakresie Ustawy prawo ochrony środowiska;
2) podejmowanie działań na rzecz rozwoju edukacji ekologicznej społeczeństwa, propagowanie działań proekologicznych;
3) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
4) sporządzanie zbiorczego zestawienia opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i naliczanie opłat podmiotom gospodarczym z tytułu korzystania ze środowiska;
5) sporządzanie informacji i sprawozdań o środowisku, o jego ochronie i realizacji wojewódzkich i powiatowych planów i programów
- Prowadzenie spraw w zakresie utrzymania komunalnych cmentarzy i grobownictwa wojennego.
- Prowadzenie ewidencji żołnierzy poległych w II wojnie światowej w mogile zbiorowej.
- Prowadzenie spraw w zakresie melioracji:
1) nadzór nad działalnością eksploatacyjną i remontową urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) w granicach Gminy;
2) załatwianie spraw związanych z konserwacją urządzeń melioracyjnych, oraz współpraca z Gminną Spółką Wodną;
3) prowadzenie i aktualizowanie ewidencji urządzeń wodnych;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących spowodowania przez wła-ściciela gruntu zmiany stanu wody szkodliwie wpływającej na grunty sąsiednie, nakazujących właścicielowi gruntu przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, zgodnie z uprawnieniami Burmistrza wynikającymi z Ustawy Prawo wodne.
- Prowadzenie spraw w zakresie utrzymania czystości i porządku.
1) kontrole posesji mieszkalnych i podmiotów gospodarczych w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz gospodarki odpadami;
2) wydawanie zarządzeń pokontrolnych zobowiązujących do uporządkowania nieruchomości;
3) prowadzenie spraw dotyczących dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz likwidacji wyrobów zawierających azbest,
4) prowadzenie spraw związanych z programem krajowym oczyszczania ścieków;
5) prowadzenie rejestru podmiotów świadczących odbiór odpadów komunalnych;
6) prowadzenie Bazy Azbestowej, ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych (szamb);
7) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy; - Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody:
1) prowadzenie ewidencji pomników przyrody;
2) wydawanie decyzji w sprawie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości, wymierzanie kar za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia/zgłoszenia;
3) rozpatrywanie zgłoszeń o zamiarze usunięcia drzew lub zgłoszeń o złomach i wywrotach;
- Ustalanie opłaty na rzecz gminy w celu wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej lub zupełnej utraty pojazdu bez zmian w zakresie prawa własności.
- Przygotowywanie, przekazywanie do zaopiniowania właściwym podmiotom pro-jektu uchwały określającej sezon kąpielowy oraz wykaz kąpielisk na terenie Gminy, przedkładanie projektu uchwały do publicznej wiadomości, prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk.
- Opiniowanie wniosków w sprawie uznania lasu za ochronny lub pozbawienie go tego charakteru.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Arkadiusz Mazepa Data wytworzenia:
22 paź 2004
Osoba dodająca informacje
Arkadiusz Mazepa Data publikacji:
22 paź 2004, godz. 13:27
Osoba aktualizująca informacje
Emilia Jenda Data aktualizacji:
11 mar 2025, godz. 10:44