Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Dębnie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Wydział Finansowo-Budżetowy (FB)

Wydział Finansowo - Budżetowy

Kierownik Wydziału - Skarbnik Gminy
Iwona Pludra
skarbnik@debno.pl

Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należy prowadzenie całości spraw związanych z planowaniem budżetowym, księgowością, realizacją sprawozdawczości budżetowej a także nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych, a w szczególności:

  1. opracowanie projektu budżetu Gminy, przedkładanie go w obowiązującym trybie do uchwalenia;
  2. opracowanie układu wykonawczego budżetu Gminy;
  3. prowadzenie spraw związanych z planowaniem i analizą realizacji budżetu Gminy Dębno;
  4. prowadzenie obsługi finansowo – księgowej jednostek organizacyjnych Gminy;
  5. sporządzanie planu finansowego Urzędu Miejskiego przy współudziale wydziałów merytorycznych;
  6. przekazywanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu;
  7. przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza i uchwał Rady w sprawie zmian w budżecie polegających na:
    a) zmianie planu wydatków,
    b) zmianie planu wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
    c) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków;
  8. wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez wydział funkcji głównego dys-ponenta środków budżetowych przez:
    a) przekazywanie środków pieniężnych na rachunki bieżące gminnych jednostek bu-dżetowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków realizowanych w ramach ich planów finansowych,
    b) przekazywanie dotacji z budżetu gminy jednostkom organizacyjnym oraz dotacji in-nym podmiotom określonym w budżecie Gminy;
  9. obsługa finansowo – księgowa rachunków bankowych Gminy;
  10. prowadzenie obsługi bankowej Gminy w zakresie kredytów, pożyczek i obligacji;
  11. przygotowywanie projektów planów spłat zaciągniętych kredytów, pożyczek i innych wieloletnich zobowiązań Gminy;
  12. prowadzenie ewidencji wydatków Gminy według kierunków finansowania;
  13. prowadzenie ewidencji księgowości syntetycznej i analitycznej zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i rozporządzeniem Ministra Finansów, w tym również dotyczącej projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej i funduszy pomocowych;
  14. prowadzenie windykacji należności budżetu Gminy, w zakresie zadań realizowa-nych przez Wydział;
  15. rozliczanie i prowadzenie ewidencji zaciągniętych przez gminę kredytów, pożyczek oraz ewidencji ich spłat;
  16. rozliczanie i prowadzenie ewidencji wieloletnich zobowiązań Gminy;
  17. prowadzenie obsługi finansowo – księgowej dotacji celowych na zadania własne i zlecone Gminy;
  18. prowadzenie ewidencji środków trwałych Urzędu i wyposażenia oraz nadzór nad inwentaryzacją majątku;
  19. przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek realizujących budżet;
  20. opracowywanie zbiorczych sprawozdań budżetowych;
  21. nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności uzyskiwanie bieżących informacji o przyczynach odchyleń od planu;
  22. bieżąca analiza realizacji budżetu Gminy, w tym planów finansowych jednostek organizacyjnych z przebiegu wykonania oraz przedkładanie informacji Burmistrzowi;
  23. realizacja zadań w zakresie podatku VAT dotyczącego działalności Urzędu Miejskiego;
  24. prowadzenie skonsolidowanych rozliczeń Gminy w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) zgodnie z obwiązującymi wymogami oraz współpraca z właściwym Urzędem Skarbowym;
  25. prowadzenie ewidencji wartościowej gminnych zasobów nieruchomości.

Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego w zakresie dochodów należy działanie na rzecz pozyskiwania wpływów z podatków i opłat lokalnych należnych gminie na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz dochodów z mienia gminnego, a w szczególności:

  1. wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Burmistrza Dębna roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych będących wpływami z podatków i opłat lokalnych pobieranych bezpośrednio przez gminę, w tym odsetek i należności ubocznych;
  2. nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminy oraz niepodatkowych należności budżetowych;
  3. nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe, pobieranych na podstawie odrębnych ustaw a będących dochodami gminy;
  4. prowadzenie spraw związanych z ewidencją podatników, płatników, inkasentów podatków i opłat;
  5. rozpatrywanie wniosków o wydanie interpretacji w indywidualnych sprawach podatkowych;
  6. przygotowywanie projektów planów i analiz, a w szczególności wycinka z budżetu gminy w zakresie dochodów, w tym propozycji zmian planu dochodów;
  7. przygotowanie projektu uchwały Rady Miejskiej dotyczącej wysokości stawek po-datków i opłat lokalnych na terenie gminy;
  8. prowadzenie ewidencji dochodów budżetu gminy wg klasyfikacji budżetowej oraz źródeł w tym: dochody własne, udziały w podatkach gromadzonych centralnie, sub-wencje, dotacje z budżetu państwa;
  9. rozliczanie i odprowadzanie na rachunek dochodów budżetu państwa pozyskanych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami;
  10. sporządzanie sprawozdawczości z zakresu dochodów, a wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym także opracowanie sprawozdawczości z wykonania dochodów za dany rok budżetowy;
  11. sporządzanie sprawozdawczości z zakresu pomocy publicznej dla przedsiębior-ców, w tym wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy Ordynacja podatkowa;
  12.  współpraca z poszczególnymi Wydziałami Urzędu w celu pozyskiwania dochodów do budżetu Gminy.

Do zadań Wydziału Finansowo- Budżetowego należy w zakresie podatków i opłat:

  1. działanie na rzecz pozyskiwania wpływów z podatków i opłat lokalnych należnych Gminie, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, podatku zniesionego, opłaty skarbowej, opłaty targowej;
  2. windykacja podatków i opłat lokalnych w tym wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Burmistrza Dębna roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych;
  3. podejmowanie działań w celu zabezpieczenia wykonania w/w zobowiązań podatko-wych tj. zastawy, hipoteki;
  4. podejmowanie działań w zakresie egzekucji należności wymagalnych w w/w podatkach i opłatach (upomnienia, tytuły wykonawcze);
  5. pełnienie funkcji pomocniczej dla Burmistrza w sprawach dotyczących ulg podatkowych wynikających z Ordynacji podatkowej w sferze w/w podatków i opłat pobieranych przez Gminę;
  6. pełnienie funkcji pomocniczej dla Burmistrza w sprawach dotyczących ulg podatko-wych w podatkach i opłatach należnych Gminie, a pobieranych przez Urząd Skarbowy (dot. podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz karty podatkowej);
  7. udzielanie i monitorowanie pomocy publicznej w tym wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy publicznej;
  8. prowadzenie kontroli podatkowej na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Ponadto do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należą sprawy:

  1. prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania; 
  2. sporządzanie przelewów wynikających z rozliczeń między budżetem, a jednostkami organizacyjnymi;
  3. realizacja bezgotówkowa zatwierdzonych do wypłaty rachunków, faktur oraz innych dyspozycji środkami;
  4. ustalenie uprawnień i naliczanie wynagrodzeń chorobowych, zasiłków chorobo-wych, macierzyńskich, opiekuńczych, wychowawczych i pielęgnacyjnych;
  5. pobór składek, rozliczanie i sporządzanie deklaracji rozliczeniowych zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych;
  6. pobór zaliczek, rozliczanie i sporządzanie deklaracji dotyczących podatku dochodo-wego od osób fizycznych, dla których Urząd Miejski lub jednostki obsługiwane są płatnikiem;
  7. prowadzenie kartotek płacowych pracowników Urzędu oraz pracowników jednostek obsługiwanych i comiesięczna ich aktualizacja;
  8. prowadzenie dokumentacji dotyczącej diet radnych w zakresie rozliczeń podatkowych;
  9. Prowadzenie rejestru wysyłki decyzji podatkowych i upomnień oraz upomnień z tytułu braku płatności za odbiór odpadów komunalnych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Arkadiusz Mazepa

Data wytworzenia:
11 maj 2004

Osoba dodająca informacje

Arkadiusz Mazepa

Data publikacji:
11 maj 2004, godz. 11:04

Osoba aktualizująca informacje

Emilia Jenda

Data aktualizacji:
11 mar 2025, godz. 10:26