Wydział Finansowo-Budżetowy (FB)
Wydział Finansowo - Budżetowy
Kierownik Wydziału - Skarbnik Gminy
Iwona Pludra
skarbnik@debno.pl
Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należy prowadzenie całości spraw związanych z planowaniem budżetowym, księgowością, realizacją sprawozdawczości budżetowej a także nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych, a w szczególności:
- opracowanie projektu budżetu Gminy, przedkładanie go w obowiązującym trybie do uchwalenia;
- opracowanie układu wykonawczego budżetu Gminy;
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i analizą realizacji budżetu Gminy Dębno;
- prowadzenie obsługi finansowo – księgowej jednostek organizacyjnych Gminy;
- sporządzanie planu finansowego Urzędu Miejskiego przy współudziale wydziałów merytorycznych;
- przekazywanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu;
- przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza i uchwał Rady w sprawie zmian w budżecie polegających na:
a) zmianie planu wydatków,
b) zmianie planu wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
c) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków; - wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez wydział funkcji głównego dys-ponenta środków budżetowych przez:
a) przekazywanie środków pieniężnych na rachunki bieżące gminnych jednostek bu-dżetowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków realizowanych w ramach ich planów finansowych,
b) przekazywanie dotacji z budżetu gminy jednostkom organizacyjnym oraz dotacji in-nym podmiotom określonym w budżecie Gminy; - obsługa finansowo – księgowa rachunków bankowych Gminy;
- prowadzenie obsługi bankowej Gminy w zakresie kredytów, pożyczek i obligacji;
- przygotowywanie projektów planów spłat zaciągniętych kredytów, pożyczek i innych wieloletnich zobowiązań Gminy;
- prowadzenie ewidencji wydatków Gminy według kierunków finansowania;
- prowadzenie ewidencji księgowości syntetycznej i analitycznej zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i rozporządzeniem Ministra Finansów, w tym również dotyczącej projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej i funduszy pomocowych;
- prowadzenie windykacji należności budżetu Gminy, w zakresie zadań realizowa-nych przez Wydział;
- rozliczanie i prowadzenie ewidencji zaciągniętych przez gminę kredytów, pożyczek oraz ewidencji ich spłat;
- rozliczanie i prowadzenie ewidencji wieloletnich zobowiązań Gminy;
- prowadzenie obsługi finansowo – księgowej dotacji celowych na zadania własne i zlecone Gminy;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych Urzędu i wyposażenia oraz nadzór nad inwentaryzacją majątku;
- przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek realizujących budżet;
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań budżetowych;
- nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności uzyskiwanie bieżących informacji o przyczynach odchyleń od planu;
- bieżąca analiza realizacji budżetu Gminy, w tym planów finansowych jednostek organizacyjnych z przebiegu wykonania oraz przedkładanie informacji Burmistrzowi;
- realizacja zadań w zakresie podatku VAT dotyczącego działalności Urzędu Miejskiego;
- prowadzenie skonsolidowanych rozliczeń Gminy w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) zgodnie z obwiązującymi wymogami oraz współpraca z właściwym Urzędem Skarbowym;
- prowadzenie ewidencji wartościowej gminnych zasobów nieruchomości.
Do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego w zakresie dochodów należy działanie na rzecz pozyskiwania wpływów z podatków i opłat lokalnych należnych gminie na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz dochodów z mienia gminnego, a w szczególności:
- wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Burmistrza Dębna roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych będących wpływami z podatków i opłat lokalnych pobieranych bezpośrednio przez gminę, w tym odsetek i należności ubocznych;
- nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminy oraz niepodatkowych należności budżetowych;
- nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe, pobieranych na podstawie odrębnych ustaw a będących dochodami gminy;
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją podatników, płatników, inkasentów podatków i opłat;
- rozpatrywanie wniosków o wydanie interpretacji w indywidualnych sprawach podatkowych;
- przygotowywanie projektów planów i analiz, a w szczególności wycinka z budżetu gminy w zakresie dochodów, w tym propozycji zmian planu dochodów;
- przygotowanie projektu uchwały Rady Miejskiej dotyczącej wysokości stawek po-datków i opłat lokalnych na terenie gminy;
- prowadzenie ewidencji dochodów budżetu gminy wg klasyfikacji budżetowej oraz źródeł w tym: dochody własne, udziały w podatkach gromadzonych centralnie, sub-wencje, dotacje z budżetu państwa;
- rozliczanie i odprowadzanie na rachunek dochodów budżetu państwa pozyskanych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami;
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu dochodów, a wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym także opracowanie sprawozdawczości z wykonania dochodów za dany rok budżetowy;
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu pomocy publicznej dla przedsiębior-ców, w tym wydawanie zaświadczeń o pomocy de minimis, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy Ordynacja podatkowa;
- współpraca z poszczególnymi Wydziałami Urzędu w celu pozyskiwania dochodów do budżetu Gminy.
Do zadań Wydziału Finansowo- Budżetowego należy w zakresie podatków i opłat:
- działanie na rzecz pozyskiwania wpływów z podatków i opłat lokalnych należnych Gminie, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, podatku zniesionego, opłaty skarbowej, opłaty targowej;
- windykacja podatków i opłat lokalnych w tym wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Burmistrza Dębna roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych;
- podejmowanie działań w celu zabezpieczenia wykonania w/w zobowiązań podatko-wych tj. zastawy, hipoteki;
- podejmowanie działań w zakresie egzekucji należności wymagalnych w w/w podatkach i opłatach (upomnienia, tytuły wykonawcze);
- pełnienie funkcji pomocniczej dla Burmistrza w sprawach dotyczących ulg podatkowych wynikających z Ordynacji podatkowej w sferze w/w podatków i opłat pobieranych przez Gminę;
- pełnienie funkcji pomocniczej dla Burmistrza w sprawach dotyczących ulg podatko-wych w podatkach i opłatach należnych Gminie, a pobieranych przez Urząd Skarbowy (dot. podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz karty podatkowej);
- udzielanie i monitorowanie pomocy publicznej w tym wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy publicznej;
- prowadzenie kontroli podatkowej na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
Ponadto do zadań Wydziału Finansowo - Budżetowego należą sprawy:
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
- sporządzanie przelewów wynikających z rozliczeń między budżetem, a jednostkami organizacyjnymi;
- realizacja bezgotówkowa zatwierdzonych do wypłaty rachunków, faktur oraz innych dyspozycji środkami;
- ustalenie uprawnień i naliczanie wynagrodzeń chorobowych, zasiłków chorobo-wych, macierzyńskich, opiekuńczych, wychowawczych i pielęgnacyjnych;
- pobór składek, rozliczanie i sporządzanie deklaracji rozliczeniowych zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych;
- pobór zaliczek, rozliczanie i sporządzanie deklaracji dotyczących podatku dochodo-wego od osób fizycznych, dla których Urząd Miejski lub jednostki obsługiwane są płatnikiem;
- prowadzenie kartotek płacowych pracowników Urzędu oraz pracowników jednostek obsługiwanych i comiesięczna ich aktualizacja;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej diet radnych w zakresie rozliczeń podatkowych;
- Prowadzenie rejestru wysyłki decyzji podatkowych i upomnień oraz upomnień z tytułu braku płatności za odbiór odpadów komunalnych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Arkadiusz Mazepa Data wytworzenia:
11 maj 2004
Osoba dodająca informacje
Arkadiusz Mazepa Data publikacji:
11 maj 2004, godz. 11:04
Osoba aktualizująca informacje
Emilia Jenda Data aktualizacji:
11 mar 2025, godz. 10:26