Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Informacja o zgłaszaniu kandydatów na radnych oraz burmistrza

Warszawa, dnia 20 września 2010 r.

PAŃSTWOWA

KOMISJA WYBORCZA

ZPOW-703-44/10

Informacja

o zgłaszaniu list kandydatów na radnych

oraz o zgłaszaniu kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta

w wyborach zarządzonych na dzień 21 listopada 2010 r.

Zasady zgłaszania kandydatów na radnych określają przepisy ustawy z dnia 16 lipca 1998 r.

— Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U.

z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.), zwanej dalej „Ordynacją wyborczą”, w rozdziale

15 „Zgłaszanie kandydatów na radnych”.

Przepisy tego rozdziału dotyczące zgłaszania i rejestrowania list kandydatów do rad gmin

w gminach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców stosuje się odpowiednio do zgłaszania

i rejestrowania list kandydatów:

— do rad powiatów (na podstawie art. 140 ust. 1 Ordynacji wyborczej, z uwzględnieniem

art. 133 ust. 1),

— do sejmików województw (na podstawie art. 165 ust. 1 Ordynacji wyborczej,

z uwzględnieniem art. 164 ust. 1 pkt 1).

Zasady zgłaszania kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta określają przepisy

ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta

miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w rozdziale 2

„Zgłaszanie i rejestracja kandydatów”.

I.

1. Zgłaszanie list kandydatów na radnych

1) Prawo zgłaszania list kandydatów na radnych w wyborach do rad gmin, rad

miejskich, rad dzielnic m. st. Warszawy, rad powiatów i sejmików województw

przysługuje komitetom wyborczym, które otrzymały odpowiednio

od Państwowej Komisji Wyborczej lub od właściwego komisarza wyborczego

postanowienie o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego

i zamiarze zgłaszania kandydatów na radnych (art. 95 ust. 1 i art. 99 ust. 4

Ordynacji wyborczej).

2) Kandydaci na radnych zgłaszani są w formie list kandydatów na radnych,

odrębnie dla każdego z okręgów wyborczych, do właściwych terytorialnych

komisji wyborczych; za listę kandydatów uważa się także zgłoszenie jednego

kandydata w okręgu wyborczym w gminie liczącej do 20 tys. mieszkańców (art. 95

ust. 2 Ordynacji wyborczej).

Komitet wyborczy może zgłosić w okręgu tylko jedną listę kandydatów (art. 98

ust. 1 Ordynacji wyborczej). W przypadku utworzenia koalicji wyborczej

i powołania koalicyjnego komitetu wyborczego w celu zgłoszenia wspólnych list

kandydatów do danej rady lub sejmiku województwa komitet wyborczy partii

politycznej wchodzącej w skład koalicji nie może samodzielnie, albo w innej

koalicji wyborczej zgłaszać list kandydatów do tej rady, jeżeli w okręgu

wyborczym została zgłoszona wspólna lista kandydatów (art. 95 ust. 3 Ordynacji

wyborczej).

3) Listy kandydatów na radnych zgłasza się do właściwej terytorialnej komisji

wyborczej najpóźniej w 30. dniu przed dniem wyborów, tj. do 22 października

2010 r. do godz. 24.00 (art. 101 ust. 1 Ordynacji wyborczej).

Zgłoszenie, podpisane przez pełnomocnika wyborczego komitetu lub przez osobę

przez niego upoważnioną do zgłoszenia listy, może być dostarczone komisji

terytorialnej osobiście przez podpisującego zgłoszenie lub przez inną osobę

albo nadesłane pocztą lub kurierem.

W przypadku wysłania zawiadomienia przesyłką listową lub kurierem

o dotrzymaniu terminu decyduje data wpływu zawiadomienia do terytorialnej

komisji wyborczej (art. 205 ust. 1 i 3 Ordynacji wyborczej).

Po dniu 22 października 2010 r., zgłoszenie listy kandydatów na radnych jest

możliwe wyłącznie w sytuacji przewidzianej w art. 108 Ordynacji wyborczej, czyli

wówczas, gdy w terminie przewidzianym dla zgłoszenia list kandydatów w okręgu

wyborczym nie zostaną zgłoszone co najmniej dwie listy kandydatów, a liczba

zgłoszonych kandydatów jest równa liczbie radnych wybieranych w okręgu

lub mniejsza. Terytorialna komisja wyborcza wzywa wówczas komitety wyborcze,

poprzez rozplakatowanie obwieszczeń, do dokonania dodatkowych zgłoszeń list

kandydatów w terminie 5. dni od dnia ich rozplakatowania.

Pełnomocnik komitetu wyborczego lub osoba upoważniona, która dokonała

zgłoszenia listy kandydatów na radnych może do 10. dnia przed dniem wyborów

zgłosić nowego kandydata na radnego, jeżeli komisja wyborcza zawiadomi

pełnomocnika, iż skreśliła z zarejestrowanej listy komitetu kandydata, który zmarł

(pod warunkiem, że śmierć kandydata spowodowała, że liczba kandydatów

w okręgu wyborczym jest równa liczbie radnych wybieranych w tym okręgu

lub mniejsza od niej). Zgłoszenie nowego kandydata nie wymaga poparcia

podpisami wyborców (art. 110 ust. 2 Ordynacji wyborczej).

Terytorialną komisją wyborczą jest:

a) gminna, miejska, dzielnicowa komisja wyborcza — właściwa do przyjęcia

zgłoszeń i rejestracji list kandydatów na radnych w wyborach odpowiednio

do rady gminy, rady miejskiej, rady miasta na prawach powiatu, Rady

m. st. Warszawy, rady dzielnicy m. st. Warszawy,

b) powiatowa komisja wyborcza — właściwa do przyjęcia zgłoszeń i rejestracji

list kandydatów na radnych do rady powiatu,

c) wojewódzka komisja wyborcza — właściwa do przyjęcia zgłoszeń i rejestracji

list kandydatów na radnych do sejmiku województwa.

Nadzór nad przestrzeganiem prawa przez terytorialne komisje wyborcze sprawuje

właściwy komisarz wyborczy, który rozpatruje skargi na działalność terytorialnych

komisji wyborczych i udziela komisjom wyjaśnień (art. 12 ust. 1 pkt 1, 4 i 7 oraz

ust. 2 Ordynacji wyborczej).

4) Lista kandydatów na radnych zgłaszana w okręgu wyborczym w wyborach do:

a) rady gminy (miejskiej) w gminie (mieście) liczącej do 20 tys. mieszkańców

musi zawierać co najmniej 1 kandydata, a najwyżej tylu kandydatów,

ilu radnych wybieranych jest w danym okręgu wyborczym (art. 98 ust. 2 pkt 1

Ordynacji wyborczej),

b) rady gminy (miejskiej) w gminie (mieście) liczącej powyżej 20 tys.

mieszkańców, rady miasta na prawach powiatu, Rady m. st. Warszawy,

rady dzielnicy m. st. Warszawy, nie może zawierać mniej niż 5 kandydatów,

z tym że liczba kandydatów nie może być większa niż dwukrotność liczby

radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym (art. 98 ust. 2 pkt 2

Ordynacji wyborczej),

c) rady powiatu nie może zawierać mniej niż 3 kandydatów, z tym że liczba

kandydatów nie może być większa niż dwukrotność liczby radnych

wybieranych w danym okręgu wyborczym (art. 140 ust. 1 w związku z art. 98

ust. 2 pkt 2 i art. 133 ust. 1 Ordynacji wyborczej),

d) sejmiku województwa nie może zawierać mniej niż 5 kandydatów, z tym

że liczba kandydatów nie może być większa niż dwukrotność liczby radnych

wybieranych w danym okręgu wyborczym (art. 165 ust. 1 w związku z art. 98

ust. 2 pkt 2 i art. 164 ust. 1 pkt 1 Ordynacji wyborczej).

5) Każda zgłaszana lista kandydatów w okręgu powinna być poparta podpisami

co najmniej:

a) 25 wyborców, jeżeli dotyczy zgłoszenia kandydatów do rady gminy w gminie

liczącej do 20 tys. mieszkańców (art. 100 ust. 1 pkt 1 Ordynacji),

b) 150 wyborców, jeżeli dotyczy zgłoszenia kandydatów do rady gminy w gminie

liczącej powyżej 20 tys. mieszkańców, Rady m. st. Warszawy i rad dzielnic

m. st. Warszawie (art. 100 ust. 1 pkt 2 Ordynacji wyborczej oraz art. 7 ust. 2

ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U.

Nr 31, poz. 361, z późn. zm.),

c) 200 wyborców, jeżeli dotyczy zgłoszenia kandydatów do rady powiatu (art. 140

ust. 2 Ordynacji),

d) 300 wyborców, jeżeli dotyczy zgłoszenia kandydatów do sejmiku województwa

(art. 165 ust. 2 Ordynacji).

Wyborcy udzielający poparcia nie muszą stale zamieszkiwać na obszarze

okręgu wyborczego, w którym zgłaszana jest lista kandydatów na radnych,

lecz muszą stale zamieszkiwać na obszarze działania danej rady (sejmiku

województwa).

Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie list kandydatów, jednak

udzielonego poparcia nie może wycofać (art. 100 ust. 2 Ordynacji).

Wykaz osób popierających listę kandydatów na radnych należy sporządzić

według wzoru określonego rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia

30 sierpnia 2002 r. w sprawie wzoru wykazu osób popierających listę kandydatów

do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 139, poz. 1168).

Wzór wykazu osób popierających listę kandydatów na radnych stanowi załącznik

nr 1 do informacji.

Wykaz osób popierających listę kandydatów nie może być przedstawiony w formie

kopii i nie może składać się z części doklejanych.

Wykaz może być sporządzony dwustronnie, przy czym pierwsza strona powinna

odpowiadać treścią wzorowi ustalonemu przez Prezesa Rady Ministrów, zaś druga

strona może być kontynuacją rubryk tabeli „Osoby popierające listę kandydatów”

przy zachowaniu kolejności numeracji w rubryce „L.p.”.

Adres zamieszkania obejmuje: nazwę miejscowości (miasta, wsi, osady) oraz nazwę

ulicy i numer domu oraz numer mieszkania. Podawanie kodu pocztowego

nie jest konieczne. Podanie numeru lokalu dotyczy tylko budynków

wielomieszkaniowych. Brak danych lub niepełne określenie adresu zamieszkania

spowoduje uznanie poparcia za złożone wadliwie. Uznaje się za prawidłowo

udzielone poparcie, gdy zamiast wskazania pełnego brzmienia nazwy miejscowości

w rubryce „Adres zamieszkania” popierający posłuży się powszechnie używanym

i jednoznacznie rozumianym skrótem tej nazwy, jeżeli inne dane dotyczące adresu

zamieszkania (nazwa ulicy, nr domu, nr lokalu) zostały podane zgodnie

z wymaganiami. Za prawidłowo udzielone poparcie uznane zostanie również takie,

w którym zamiast dokładnego podania adresu zamieszkania w rubryce

na to przeznaczonej postawiono znak odnośnika do adresu wskazanego w pozycji

bezpośrednio wyżej umieszczonej w wykazie podpisów, jeżeli osoby wymienione

w tych pozycjach noszą to samo nazwisko, co wskazywałoby, iż są członkami

rodziny wspólnie zamieszkałymi pod tym samym adresem.

Wykaz osób popierających listę kandydatów dołącza się do zgłoszenia listy

w odpowiednim okręgu wyborczym.

2. Warunki, które muszą spełniać kandydaci na radnych

1) Kandydatem na radnego danej rady oraz sejmiku województwa może być

osoba posiadająca prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze):

a) będąca obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,

b) stale zamieszkała na obszarze działania danej rady, czyli odpowiednio: gminy,

miasta, dzielnicy m. st. Warszawy, albo powiatu lub województwa

(art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1Ordynacji wyborczej).

Kandydat na radnego musi być wpisany do stałego rejestru wyborców właściwego

dla danej jednostki samorządu terytorialnego.

2) Kandydatem na radnego rady gminy (miejskiej), Rady m. st. Warszawy, rady

dzielnicy m. st. Warszawy może być również obywatel Unii Europejskiej

niebędący obywatelem polskim posiadający prawo wybieralności (bierne prawo

wyborcze), który:

a) najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,

b) stale zamieszkuje na obszarze działania danej rady, czyli odpowiednio: gminy,

miasta, dzielnicy m. st. Warszawy,

c) jest wpisany do stałego rejestru wyborców właściwego dla danej jednostki

samorządu terytorialnego,

d) nie został pozbawiony prawa wybierania w państwie członkowskim Unii

Europejskiej, którego jest obywatelem (art. 7 ust. 1 w związku z art. 6a ust. 1 i 3

Ordynacji wyborczej),

3) Kandydatem nie może być (nie ma prawa wybieralności) osoba:

a) karana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego (art. 7 ust. 2

pkt 1 Ordynacji wyborczej),

b) wobec której wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający

postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego

z oskarżenia publicznego (art. 7 ust. 2 pkt 2 Ordynacji wyborczej).

Posiadanie praw wyborczych ocenia się na dzień wyborów. Stosownie do wyroku

Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. akt K 66/07 (Dz. U.

Nr 214, poz. 1354), w przypadku prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne

ścigane z oskarżenia publicznego pozbawienie prawa wybieralności następuje

na czas określony okresem ewidencjonowania w rejestrze skazanych (Krajowym

Rejestrze Karnym). Natomiast w przypadku warunkowego umorzenia postępowania

karnego, pozbawienie biernego prawa wyborczego następuje na okres próby,

wskazany w wyroku warunkowo umarzającym postępowanie. Oznacza to, że osoby

wobec których zapadł prawomocny wyrok skazujący za przestępstwo umyślne,

ścigane z oskarżenia publicznego nie mają biernego prawa wyborczego,

tj. nie mogą kandydować w okresie, w którym są wpisane do ewidencji Krajowego

Rejestru Karnego. Natomiast osoby, wobec których warunkowo umorzono

postępowanie karne za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego

nie mają prawa biernego prawa wyborczego, tj. nie mogą kandydować w okresie

próby wskazanym przez sąd w warunkowym umorzeniu postępowania.

c) wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa

wybieralności, w związku ze złożeniem niezgodnego z prawdą oświadczenia

lustracyjnego (art. 7 ust. 2 pkt 3 Ordynacji wyborczej).

d) pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym (art. 5

ust. 2 pkt 1 Ordynacji wyborczej),

e) pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu

(art. 5 ust. 2 pkt 1 Ordynacji wyborczej),

f) ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądowym (art. 5 ust. 2 pkt 1

Ordynacji wyborczej).

Kandydatem nie może również być obywatel Unii Europejskiej niebędący

obywatelem polskim, który został pozbawiony prawa wybieralności w państwie

członkowskim Unii Europejskiej, którego jest obywatelem.

4) Posiadanie prawa wybieralności kandydat na radnego obowiązany jest stwierdzić

w oświadczeniu o wyrażeniu zgody na kandydowanie (art. 99 ust. 2 Ordynacji

wyborczej; por. także załącznik nr 3 do niniejszej informacji).

5) Kandydatem na radnego może być osoba wchodząca w skład komitetu wyborczego,

w tym także pełnomocnik wyborczy i pełnomocnik finansowy, ponieważ przepisy

Ordynacji wyborczej nie ustalają w tym zakresie żadnego zakazu.

6) Kandydat może kandydować tylko w jednym okręgu wyborczym i tylko

z jednej listy kandydatów (art. 98 ust. 3 Ordynacji). Można kandydować tylko

do jednej rady, czyli tylko do rady gminy lub rady powiatu albo do sejmiku

województwa (art. 8 ust. 1 Ordynacji wyborczej). Nie można jednocześnie

kandydować do rady dzielnicy m. st. Warszawy i do którejkolwiek z wyżej

wymienionych rad (art. 7 ust. 5 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy);

dotyczy to także kandydowania do Rady Dzielnicy i do Rady m. st. Warszawy.

7) Ordynacja wyborcza ani ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza

i prezydenta miasta nie zakazuje jednoczesnego kandydowania na radnego

i na wójta w tej samej lub innej gminie.

W przypadku jednoczesnego wyboru tego samego kandydata na radnego i na wójta,

jego mandat radnego wygasa z mocy prawa (art. 190 ust. 1 pkt 2b Ordynacji

wyborczej).

8) Kandydat na radnego nie musi stale zamieszkiwać na obszarze okręgu wyborczego,

w którym kandyduje.

3. Osoba dokonująca zgłoszenia listy kandydatów na radnych

1) Zgłoszenia list kandydatów dokonuje, w imieniu komitetu wyborczego,

pełnomocnik wyborczy komitetu, dołączając do zgłoszenia dokument

potwierdzający powołanie go na pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego,

z podaniem jego imienia i nazwiska, dokładnego adresu zamieszkania i numeru

ewidencyjnego PESEL (art. 101 ust. 2 Ordynacji).

2) Zgłoszenia listy kandydatów może dokonać także osoba upoważniona

przez pełnomocnika wyborczego. Pełnomocnik wyborczy może upoważnić

do zgłaszania list kandydatów dowolną liczbę osób. W upoważnieniu należy podać

nazwisko i imię osoby upoważnionej, jej dokładny adres i numer ewidencyjny

PESEL oraz określić zakres upoważnienia wskazując czynności wyborcze, które

może wykonywać upoważniona osoba, w tym określenie rady lub obszaru objętego

upoważnieniem. Upoważnienie musi być opatrzone datą i podpisane przez

pełnomocnika wyborczego. Osoba upoważniona nie może upoważniać innych osób

do zgłaszania list kandydatów na radnych. Oprócz upoważnienia do zgłaszania list

kandydatów w imieniu komitetu wyborczego upoważnienie może jednocześnie

dotyczyć prawa zgłaszania kandydatów do terytorialnych komisji wyborczych,

prawa zgłaszania kandydatów do obwodowych komisji wyborczych, a także

wyznaczania mężów zaufania komitetu wyborczego.

Jeżeli zgłoszenia listy kandydatów na radnych dokonuje osoba upoważniona

przez pełnomocnika, obowiązana jest dołączyć do zgłoszenia dokument

o powołanym pełnomocniku wyborczym komitetu oraz udzielone tej osobie

upoważnienie do zgłoszenia listy kandydatów.

4. Dokument zgłoszenia listy kandydatów na radnych i wymagane załączniki

1) Warunki, które spełniać musi dokument zgłoszenia listy kandydatów na radnych

określa art. 99 ust. 1 i 3 Ordynacji wyborczej.

W zgłoszeniu należy wymienić:

a) nazwę komitetu wyborczego, w którego imieniu dokonywane jest zgłoszenie

wraz z dokładnym adresem jego siedziby,

b) imię (imiona), nazwisko osoby dokonującej zgłoszenia z zaznaczeniem,

czy zgłoszenia dokonuje pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego,

czy też osoba przez niego upoważniona oraz dokładny adres i ewentualnie

numer telefonu i adres e-mail osoby dokonującej zgłoszenia,

c) nazwę rady (sejmiku województwa) oraz numer okręgu wyborczego,

do którego dokonuje się zgłoszenia listy kandydatów,

d) imiona i nazwiska kandydatów, ich wiek (lata, nie daty urodzenia) oraz miejsca

zamieszkania (miejscowości, ale nie pełny adres).

Nazwiska kandydatów należy umieścić w kolejności ustalonej

przez komitet wyborczy.

Jeżeli kandydaci na liście wymienieni są w kolejności alfabetycznej, osoba

zgłaszająca listę powinna złożyć terytorialnej komisji wyborczej informację,

że taka kolejność została ustalona przez komitet. Informacja ta może być

zawarta w zgłoszeniu.

W zgłoszeniu osoba zgłaszająca może wnosić o oznaczenie poszczególnych

kandydatów nazwą lub skrótem nazwy partii politycznej lub organizacji

popierającej kandydata (art. 99 ust. 3 Ordynacji wyborczej). Oznaczenie to,

czyli nazwa lub skrót nazwy partii lub organizacji nie może zawierać więcej

niż 40 znaków drukarskich (tj. liter i znaków interpunkcyjnych, jak cudzysłów,

myślnik, przecinek, itd.), wliczając spacje (przerwy pomiędzy poszczególnymi

wyrazami i znakami). Zgłoszenie takiego wniosku wymaga pisemnego

potwierdzenia przez właściwy statutowo organ partii politycznej lub organizacji,

która popiera kandydata. Dokumenty te dołącza się do zgłoszenia. Oznaczenie

kandydatów zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem będzie uwzględnione

na urzędowych obwieszczeniach o zarejestrowanych listach kandydatów

na radnych. Każda kandydatura może zostać oznaczona nazwą lub skrótem nazwy

tylko jednej partii politycznej lub organizacji.

Przykładowy wzór zgłoszenia listy kandydatów na radnych, stanowi załącznik nr 2

do niniejszej informacji.

2) Do zgłoszenia listy kandydatów należy dołączyć:

a) postanowienie (kopię) o przyjęciu zawiadomieniu o utworzeniu komitetu

wyborczego przez Państwową Komisję Wyborczą lub właściwego komisarza

wyborczego (art. 99 ust. 4 Ordynacji wyborczej),

b) dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika wyborczego z podaniem

jego nazwiska i dokładnego adresu zamieszkania i numeru ewidencyjnego

PESEL,

c) upoważnienie do zgłoszenia list kandydatów na radnych wystawione

przez pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego (jeżeli zgłoszenia listy

kandydatów dokonuje osoba upoważniona przez pełnomocnika wyborczego

komitetu wyborczego),

d) wykaz osób popierających zgłoszenie listy kandydatów na radnych

ze wskazaniem liczby podpisów tych osób,

e) pisma statutowych organów partii politycznych i organizacji, potwierdzające

poparcie poszczególnych kandydatów na radnych przez partie polityczne

i organizacje (jeżeli osoba zgłaszająca wnosi o oznaczenie kandydatów

wskazanym poparciem partii lub organizacji),

f) oświadczenia wszystkich kandydatów na radnych o wyrażeniu zgody

na kandydowanie oraz posiadaniu prawa wybieralności. Oświadczenie

kandydata na radnego, o którym mowa wyżej, powinno zawierać imię (imiona),

nazwisko, wiek, numer ewidencyjny PESEL, własnoręczny podpis kandydata

i datę (art. 99 ust. 2 Ordynacji wyborczej).

Przykładowy wzór oświadczenia o wyrażeniu zgody na kandydowanie, stanowi

załącznik nr 3 do niniejszej informacji.

g) oświadczenia wszystkich kandydatów na radnych (z wyjątkiem kandydatów

będących obywatelami Unii Europejskiej oraz kandydatów będących

obywatelami polskimi urodzonych po dniu 31 lipca 1972 r.), dotyczące pracy

lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi

organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.

Oświadczenie składa się według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1a

do ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji

o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści

tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.) — art. 99

ust. 2b Ordynacji wyborczej.

Wzór oświadczenia stanowi załącznik Nr 4 do niniejszej informacji.

Kandydaci, którzy złożyli oświadczenie według wskazanego wyżej wzoru

po dniu 13 września 2007 r. zamiast oświadczenia składają informację

o złożeniu oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2a

do powołanej ustawy;

Wzór informacji stanowi załącznik Nr 5 do niniejszej informacji.

W przypadku zgłoszenia kandydatów — obywateli Unii Europejskiej

niebędących obywatelami polskimi do zgłoszenia należy dołączyć również:

a) oświadczenia tych kandydatów wskazujące ich obywatelstwo, adres i okres

stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ostatni

adres zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, którego

jest obywatelem; przykładowy wzór oświadczenia, stanowi załącznik nr 6

do niniejszej informacji,

b) zaświadczenia wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii

Europejskiej, którego kandydat jest obywatelem, że nie pozbawiono go prawa

wybieralności w tym państwie lub że organ ten nie posiada informacji

o pozbawieniu go tego prawa.

Wskazane jest, aby załączniki wymienić w zgłoszeniu. Zgłoszenie powinno być

opatrzone datą i własnoręcznym podpisem osoby zgłaszającej.

3) Dokumenty składane przez pełnomocnika komitetu wyborczego lub upoważnioną

przez niego osobę powinny być, w zależności od ich charakteru, uwierzytelnione

przez pełnomocnika lub upoważnioną osobę albo stanowić oryginały dokumentów.

4) Ilekroć wymagane jest podanie numeru PESEL, wymóg ten, w odniesieniu

do obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, może zostać

spełniony również przez podanie numeru paszportu lub innego dokumentu

stwierdzającego tożsamość (art. 203b Ordynacji wyborczej).

5) Terytorialna komisja wyborcza na zgłoszeniu odnotowuje datę i godzinę oraz liczbę

porządkową jego wpływu (art. 104 Ordynacji wyborczej).

II.

1. Zgłaszanie kandydata na wójta, burmistrza i prezydenta miasta

1) Prawo zgłaszania kandydata na wójta, burmistrza i prezydenta miasta,

zwanego dalej wójtem, przysługuje partiom politycznym, koalicjom partii

politycznych, stowarzyszeniom i organizacjom społecznym oraz wyborcom (art. 7

ust. 1 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta).

W wyborach bezpośrednich wójtów przeprowadzonych łącznie z wyborami

do rad gmin uprawnienie to przysługuje tym samym komitetom wyborczym,

które utworzono w celu zgłaszania kandydatów na radnych, i które spełniają

warunki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, czyli:

a) zarejestrują listy kandydatów na radnych w wyborach do rady gminy

w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie,

b) w każdym z tych okręgów zarejestrują nie mniej kandydatów niż wynosi liczba

radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym.

W wyborach bezpośrednich wójta przeprowadzanych łącznie z wyborami

do rad gmin przepis art. 7 ust. 4 ustawy przewidujący konieczność poparcia

kandydata na wójta określoną liczbą podpisów nie ma zastosowania, gdyż dotyczy

on wyłącznie wyborów przedterminowych wójta, w których nie jest wybierana

rada gminy, a wybory przeprowadza się w przypadku wygaśnięcia mandatu wójta

w toku kadencji (art. 26 ustawy).

2) Kandydata na wójta zgłasza się do właściwej gminnej (miejskiej) komisji

wyborczej najpóźniej w 25. dniu przed dniem wyborów, czyli nie później niż

do dnia 27 października 2010 r. do godz. 24.00 (art. 7 ust. 3 ustawy). Jeżeli w tym

terminie nie zgłoszono żadnego kandydata lub zgłoszono tylko jednego kandydata,

gminna komisja wyborcza niezwłocznie wzywa, przez rozplakatowanie

obwieszczeń, do dokonania dodatkowych zgłoszeń kandydatów w terminie 5 dni

od dnia ich rozplakatowania. (art. 11 ust. 1 ustawy).

Jeżeli gminna komisja wyborcza skreśli kandydata wskutek jego śmierci, komisja

informuje właściwego pełnomocnika o możliwości zgłoszenia nowego kandydata

najpóźniej w 15 dniu przed dniem wyborów (art. 12 ust. 2 ustawy).

2. Warunki, które musi spełniać kandydat na wójta

1) Kandydat na wójta musi mieć prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy prawo wybieralności na wójta ma każdy obywatel

polski posiadający prawo wybieralności do rady gminy, który najpóźniej w dniu

głosowania kończy 25 lat. Kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze

gminy, w której kandyduje na wójta.

Kandydatem nie może być osoba:

a) karana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego,

b) wobec której wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający

postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego

z oskarżenia publicznego.

Posiadanie praw wyborczych ocenia się na dzień wyborów. Stosownie do wyroku

Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. akt K 66/07 (Dz. U.

Nr 214, poz. 1354), w przypadku prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne

ścigane z oskarżenia publicznego pozbawienie prawa wybieralności następuje

na czas określony okresem ewidencjonowania w rejestrze skazanych (Krajowym

Rejestrze Karnym). Natomiast w przypadku warunkowego umorzenia postępowania

karnego, pozbawienie biernego prawa wyborczego następuje na okres próby,

wskazany w wyroku warunkowo umarzającym postępowanie. Oznacza to, że osoby

wobec których zapadł prawomocny wyrok skazujący za przestępstwo umyślne,

ścigane z oskarżenia publicznego nie mają biernego prawa wyborczego,

tj. nie mogą kandydować w okresie, w którym są wpisane do ewidencji Krajowego

Rejestru Karnego. Natomiast osoby, wobec których warunkowo umorzono

postępowanie karne za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego

nie mają prawa biernego prawa wyborczego, tj. nie mogą kandydować w okresie

próby wskazanym przez sąd w warunkowym umorzeniu postępowania.

c) wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa

wybieralności, w związku ze złożeniem niezgodnego z prawdą oświadczenia

lustracyjnego,

d) pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym,

e) pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu,

f) ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądowym.

Obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi nie mają prawa

wybieralności w wyborach wójta.

Posiadanie prawa wybieralności kandydat na wójta obowiązany jest stwierdzić

w oświadczeniu o wyrażeniu zgody na kandydowanie (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy;

por. także załącznik nr 8 do niniejszej informacji).

3. Osoba dokonująca zgłoszenia kandydata na wójta.

Zgłoszenia kandydata dokonuje w imieniu komitetu wyborczego pełnomocnik

wyborczy komitetu wyborczego lub osoba przez niego upoważniona. Osobami

upoważnionymi przez pełnomocnika wyborczego do dokonania zgłoszenia kandydatów

na wójtów mogą być te same osoby, które pełnomocnik upoważnił do zgłoszenia list

kandydatów na radnych, lub inne osoby. Osoba upoważniona nie może upoważnić innej

osoby.

4. Dokument zgłoszenia kandydata na wójta i wymagane załączniki

1) Warunki, które spełniać musi dokument zgłoszenia kandydata na wójta określa

art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, a zatem w zgłoszeniu należy podać:

a) nazwę komitetu wyborczego, w którego imieniu dokonywane jest zgłoszenie

wraz z dokładnym adresem jego siedziby,

b) imię (imiona) nazwisko osoby dokonującej zgłoszenia z zaznaczeniem,

czy zgłoszenia dokonuje pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego,

czy też osoba przez niego upoważniona oraz dokładny adres i ewentualnie

numer telefonu i adres e-mail osoby dokonującej zgłoszenia,

c) określenie na jaką funkcję zgłaszany jest kandydat np. „na Wójta gminy

................................”,

(nazwa)

d) dane o kandydacie: nazwisko, imię (imiona), wiek (lat), wykształcenie, miejsce

zamieszkania (miejscowość, ale nie adres) oraz nazwę partii politycznej,

do której należy kandydat bądź stwierdzenie, że kandydat nie należy do żadnej

partii politycznej. Wykształcenie kandydata należy określić, podając poziom

wykształcenia (podstawowe, średnie, wyższe) i ewentualnie kierunki

(ekonomiczne, techniczne, rolnicze, humanistyczne), a nie przez podawanie

tytułów np. inż. budownictwa lądowego, dr ekonomii, technik mechanik.

W związku z art. 2 ust. 2 ustawy pełnomocnik na podstawie art. 99 ust. 3

Ordynacji wyborczej może wnosić w zgłoszeniu o oznaczenie kandydata

na wójta nazwą partii politycznej lub organizacji popierającej kandydata.

Oznaczenie takie nie może liczyć więcej niż 40 znaków drukarskich wliczając

spacje. W takim przypadku do zgłoszenia należy dołączyć pisemne

potwierdzenie pochodzące od właściwego organu statutowego tej partii

lub organizacji.

Zgłaszający może także wnioskować o oznaczenie kandydata na urzędowych

obwieszczeniach oraz na karcie do głosowania nazwą lub skrótem nazwy

komitetu wyborczego, który zgłosił kandydata.

e) numery okręgów wyborczych, w których komitet wyborczy zarejestrował listy

kandydatów na radnych do rady gminy z liczbą kandydatów nie mniejszą niż

liczba radnych wybieranych w każdym z tych okręgów.

Przykładowy wzór zgłoszenia kandydata na wójta stanowi załącznik nr 7

do niniejszej informacji.

2) Do zgłoszenia należy dołączyć:

a) upoważnienie do zgłoszenia kandydata na wójta wystawione

przez pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego (jeżeli zgłoszenia

kandydata dokonuje osoba upoważniona przez pełnomocnika wyborczego

komitetu wyborczego),

b) oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie

oraz o posiadaniu prawa wybieralności.

Oświadczenie kandydata na wójta, o którym mowa wyżej, powinno zawierać

imię (imiona), nazwisko, wiek, wykształcenie numer ewidencyjny PESEL,

własnoręczny podpis kandydata i datę (art. 8 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy).

Przykładowy wzór oświadczenia o wyrażeniu zgody na kandydowanie, stanowi

załącznik nr 8 do niniejszej informacji.

c) oświadczenie kandydata (z wyjątkiem kandydatów urodzonych po dniu 31 lipca

1972 r.) dotyczące pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa

lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia

31 lipca 1990 r. Oświadczenie składa się według wzoru stanowiącego załącznik

Nr 1a do ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji

o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści

tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.) — art. 8 ust. 2

pkt 1a ustawy.

Wzór oświadczenia stanowi załącznik Nr 4 do niniejszej informacji.

Kandydaci, którzy złożyli oświadczenie według wskazanego wyżej wzoru

po dniu 13 września 2007 r. zamiast oświadczenia składają informację

o złożeniu oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2a

do powołanej ustawy;

Wzór informacji stanowi załącznik Nr 5 do niniejszej informacji.

d) pismo organu partii politycznej lub organizacji potwierdzające poparcie

dla kandydata.

Przewodniczący

Państwowej Komisji Wyborczej

Stefan J. Jaworski

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Anna Szymczyk 22-09-2010 07:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 22-09-2010
Ostatnia aktualizacja: Anna Szymczyk 22-09-2010 07:02